Statistics Division Home
Development of National Statistical Systems
Country Profiles of Statistical systems
Key Features of National Statistical Systems
Country Practices
Handbook of Statistical Organization
National Quality Assurance Framework
Technical Cooperation Trust Fund UN-China
Search by Country
Free Text Search
Recent Updates
Sign in

Country Profile of Democratic Republic of the Congo

Main statistical agency
Main statistical agency name
Institut National de la Statistique (INS)
Position in the government
The head of Institut National de la Statistique (INS) reports to the Ministry of Planning.
Organizational structure and finance
Au 1er juillet 2002, l’INS comptait dans la capitale Kinshasa, un effectif de 352 agents (dont 5 en disponibilité) ainsi répartis: 2 Ingénieurs statisticiens économistes (en disponibilité), 4 Ingénieurs des travaux statistiques (dont 2 en disponibilité), 6 agents titulaires d’une maîtrise en démographie, 47 d’une licence (dont 1 en disponibilité), 41 du graduat, 26 Adjoints techniques de la statistique (cadres moyens) et 226 autre salariés dont 23 Agents techniques de la statistique. A ces effectifs s’ajoutent 100 agents travaillant dans les directions provinciales, parmi lesquels 3 titulaires d’une licence et 21 du graduat.
Main duties
L’INS a pour missions de collecter, centraliser, traiter et diffuser les statistiques nécessaires à l’élaboration et à la conduite des politiques économiques et sociales de l’Etat d’une part, à l’information et à la prise de décisions des entreprises publiques et privées et de la société civile d’autre part. Il est chargé de la production d’une grande partie des statistiques macroéconomiques courantes, des grandes enquêtes auprès des ménages et des entreprises et des recensements généraux de la population. Enfin, il est chargé d’assurer la coordination technique du système statistique national.


Brief history and other relevant background information
Brief history and other relevant background information
Le SSN congolais est un système décentralisé mais non intégré, constitué d’unités indépendantes entre elles. L’Institut National de Statistique qui est au centre du système est un établissement public à caractère scientifique doté de la personnalité juridique. Il a été créé par l’ordonnance n° 78-397 du 13 octobre 1978. Placé sous une double tutelle : la tutelle «technique» du Ministre chargé du Plan et la tutelle «administrative» du Ministre chargé du Portefeuille de l’Etat, l’INS est géré par un Comité directeur de trois membres et supervisé par un Conseil d’administration dénommé Conseil scientifique. Le Conseil scientifique se réunit de manière irrégulière. L’INS dispose de sept directions centrales et de onze directions provinciales.


Legal basis
Legal basis
Statistical law was not established yet.


Other producers of official statistics
Other producers of official statistics
The Ministries of Education, of Health, of Economic Affairs, of Agriculture; the Central Bank of Congo.


Statistical advisory bodies
Statistical advisory bodies
Statistical advisory body was not established.


Data collection
Access to administrative data
INS has access to administrative data in the following areas: Monetary statistics (BCC), CPCC ('Centrale des bilans'), Civil registers, migration (DGM), statistics on external trade (OFIDA), Agriculture, Health, Eduation.


Data dissemination
Release calendar (existence, when and how published)
In the cases when the data is produced, an advance release calendar is generally announced in the existing publications of the INS. The frequency is monthly and annually and the coverage is partial.
Languages of main publications
French
Availability of microdata for research purposes
Upon request, the hierarchy of the National Bureau of Statistics assesses and authorizes that data will be released from the chief of the service concerned.




Back to top | Statistics Division Home | Contact Us | Search | Site Map
Copyright © United Nations, 2007